Folkowa poczta Folkowa.art.pl - strona główna
Artykuly
Recenzje
Zespoly
Bazar
MP3
Forum
Chat
Linki












Pierwsza lista stron folkowych.

Listinus Toplisten





Folkowe Recenzje

Atilla the Stockbroker "The Siege of Shoreham"

Utwory : 1. Bombarde p.1&2. 2. The One That Got Away 3. The Blandford Forum. 4. Cheering the Plough. 5. Sarajevo. 6. Worms. 7. March of The Levellers/The Digger`s Song/The World Turned Upside Down. 8. Tyler Smiles. 9. Tirana. 10. Old Teenagers. 11. The Siedge of Shoreham. 12. Camelot by Numbers. 13. Horns. 14. The Torchbearer. 15. And I Won`t Run Away. 16. The Zen Stalinist Manifesto. 17. Joseph Porter`s Sleeping Bag & Final Ablution. 18. Victoria Road.



Wyd. Puffotter Platten

Atilla the Stockbroker "The Siege of Shoreham"
Podziel sie ze znajomymi :
wykop.pl

Punkrockowy poeta, lewicujący balladzista, człowiek który tkwi głęboko w korzeniach ruchu robotniczego. Atilla the Stockbroker dorobił się kolejnego dziecka, a jest nim zespół Barnstormer. Swoją muzykę nazwali "renaissancecore", jako wypadkową muzyki dawne i hardcore`a. Tak się składa że muzyka dawna brzmi tu bardzo fajnie, a hardcore przypomina raczej lekkiego punk rocka w klimatach naszej rodzimej Pidżamy Porno. I dobrze, bo dzięki temu całość nie traci swego wyrazu w gitarowym zgiełku.

Płytę zaczynają majestatyczne bębny, dwuczęściowa melodia grana na bombardzie i fletach rzeczywiście przywodzi na myśl dworskie tańce, tymczasem to autorska kompozycja Atilli. "The One That Got Away", kolejny utwór instrumentalny dość nieoczekiwanie dostaje solidnego punkowego kopa od gitar i skrzypiec. Już klasycznie i punkowo zaczyna się "The Blandford Forum" typowy dla Atilli polityczny song. Ta płyta zawiera sporo nowości, lecz część materiału może być wielbicielom Atilli już znana. Aczkolwiek i te utwory są na nowo zaaranżowane, dodano partie skrzypiec, fletów, mandoliny czy bombardy. Dzięki temu całość brzmi świeżo.

Mariażem dawnej melodii w współczesnej, punkowej aranżacji można nazwać "Cheering The Plough". Zaraz po nim następuje utwór "Sarajevo", przywodzący na myśl klimaty związene z punkowym Buzzcocks. Jest więc dość melodyjnie i dość ponura w sumie piosenka może się podobać dzięki chwytliwej melodii.
Dla równowagi otrzymujemy troche muzyki neo-renesansowej autorstwa Atilli w "Worms". Po tym utworze robi się bardzo rebeliancko, ponieważ otrzymujemy wiązankę trzech angielskich "rebel songs". Zgodnie z notatką są one zaczerpnięte z płyty Chumbawamby (akustyczno-folkowy album "English Rebel Songs"). Aranżacja jednak przywodzi na myśl bardziej folkrockowych The Levellers.

"Tyler Smiles" przywołuje znaną ze starych ballad postać Wata Tylera, ale tym razem śmieje się on ze współczesnych spraw. Piosenka wybitnie anty-thatcherowska, w któej obrywa się nawet "głupiemu Wałęsie". Jednocześnie to jeden z najbardziej folkrockowych kawałków na płycie.Podobnie jak "Tirana" to jeden ze starszych kawałków na tej płycie. Ten drugi utwór klimatem mógłby zmieścić się w pubie, pomiędzy Ralphem McTellem a Bobem Dylanem.

Wesoła melodyjka "Old Teenagers" opowiada o niezbyt wesołych sprawach, mianowice o ... staruchach w telewizji. Tytułowy utwór "The Siege of Shoreham" to kolejny instrumentalny kawałek neo-renesansowy.

"Camelot By Numbers" to piosenka loteriach, dość ostra satyra na łatwowierne społeczeństwo. "Horns" to z kolei ballada, nowa wersja jednego ze starszycg utworów Atilli. "The Torchbearker" to powrót do nowych-dawnych melodii instrumentalnych.
Cześć "piosenkową" kończy "And I Won`t Run Away" autorstwa Richarda Strange`a.

Jako swoiste bonusy otrzymujemy jeszcze wiersze Atilli (z zaskakującymi podkładami). Przy czym ostatni okazuje się w rzeczywistości punkowym "mini-songiem".

Celowo w większości przypadków nie pisałem o warstwie tekstowej. Utwory są mocno upolitycznione, może to się podobać lub nie, lecz nie chciałem by przesłoniło to ciekawą warstwę muzyczną tej płyty.

Jest to z pewnością muzyka oryginalna, warto poszukać nagrań firmowanych nazwą Barnstormer, a także wybrać się na koncert. A trasa Atilli po Polsce planowana jest już wkrótce.

Rafał Chojnacki