Folkowa poczta Folkowa.art.pl - strona główna
Artykuly
Recenzje
Zespoly
Bazar
MP3
Forum
Chat
Linki












Pierwsza lista stron folkowych.

Listinus Toplisten





Folkowe Recenzje

Crossing "Look Both Ways / Rise and Go"

Utwory : 1. Kesh Jig / Road to Lisdoonvarna / Cambell's Farewell to Redgap 2. My Son/ Home With the Girls in the Morning 3. Carpenter (Lord of All) / Ten-Penny Bit 4. The Cold Within 5. Jennifer's Favorite / The Blarney Pilgrim / Swallowtail Jig 6. No Easy Answer / Haughs of Cromdale 7. What Will Ye Do 8. November Child 9. Lovely Joan / James Cameron Stuart / 10. Mark's Wedding / Donor Wants Her Kidney Back 11. Roslyn Castle 12. Feel Like a Robbber / Buy New Boots for Maggie 13. Be Thou My Vision 14. Rise Ye Up and Go 15. Aran Boat / Red Admiral Butterfly 16. Parting Song / Deliverance


Wyd. Grrr Records 1997

Crossing "Look Both Ways / Rise and Go"
Podziel sie ze znajomymi :
wykop.pl

Wczesny materiał grupy The Crossing, który ukazał się niegdyś na kasetach. "Look Both Ways" to pierwszy materiał zespołu, zarejestrowany w 1988 roku, żaś "Rise and Go" to nagrania z roku 1990. Całość jako płyta ujarzała światło dzienne w 1997 roku. Tyle tytułem dat, teraz słówko o samym zespole. The Crosing grają muzykę celtycką, ale podkreślają też obecność pierwiastka chrześcijańskiego w przesłaniu które głoszą. Z celtycką muzyką chcrześcijańską spotkałem się już w przypadku zespołu The Carpenter's Son. The Crossing to nieco inna kapela. PRzede wszystkim znacznie głębiej tkwią oni w muzyce celtyckiej. Świadczy o tym zarówno instrumentarium, jak i dobór temarów wplatanych przez zespół między pieśni.
Płytę otwiera zywiołowy zestaw jigów i reela. Nie ma watpliwości że już na pierwszym wydanym materiale The Crossing byli bardzo sprawnie grającą kapelą celtycką.
Tony Krogh, wokalista The Crossing pisze też piosenki, lecz zdarza się że pisze też teksty do już istniejących melodii. W sumie nic to dziwnego, przecież nie godzi się żeby zespół chrześcijański śpiewał nieprzystojne pubowe standardy. Tak jest z piosenką "My Son", która wykorzystuje melodie jednego z wariantów "As I Roved Out". Do piosenek pisanych przez zespół dołączane są też utwory instrumentalne, poprawia to zdecydowanie 'folkowość' utworów, jak w przypadku piosenki "Carpenter" do której dołączono znany "Ten-Penny Bit".
Piosenki The Crossing powstają czasem też tak jak "The Cold Within", gdzie mamy anonimowy tekst z muzyką Tony'ego.
Na uwagę zasługuje świetna wersja "Haughs of Cromdale" zagrana na dudach, piekny instrumentalny utwór "Roslyn Castle" i wolna wersja "Star of The County Down" z nowym tekstem, ukrywająca się pod tytułem "None But One".
Tony nie jest jedynym członkiem zespołu który bawi się w komponowanie i pisanie tekstów. "November Child" to kompozycja Pata Patersona, bodhranisty zespołu. Spokojna, klimatyczna melodia znajduje swoistą kontynuację w instrumentalnym "Lovely Joan".
Druga część płyty charakteryzuje się dużą dbałością o brzmienie, jednak jest ono jakby minimalnie ostrzejsze. Zespół chciał osiągnąć brzmienie zblizone do koncertowego. Utwory takie jak "Rise Ye Up and Go" brzmią tu naprawdę zadziornie.
Z kolei w utworach lżejszych, spokojniejszych mamy do czynienia z brzmieniem bardzo łagodnym, niemal filmowym. Dotyczy to zarówno melodii instrumentalnych, takich jak "Aran Boat", jaki piosenek ("Parting Song", nowa wersja pieśni "Stand on Shore").
Płytę zamyka utwór "Deliverence", będący coverem piosenki Rodneya Cordnera.
Dla ludzi chcący posłuchać niezłej muzyki tradycyjnej The Crossing z wczesnych lat powinno być zadawalającą pozycją. Sięgną też po nią pewnie ciekawscy, by posłuchać chrześcijańskiej muzyki celtyckiej.

Taclem