Folkowa poczta Folkowa.art.pl - strona główna
Artykuly
Recenzje
Zespoly
Bazar
MP3
Forum
Chat
Linki












Pierwsza lista stron folkowych.

Listinus Toplisten





Folkowe Recenzje

Różni wykonawcy "Festiwal Kultury Celtyckiej - Dowspuda 2002"

Utwory : 1. Galician Set 2. Bushmills 3. Czarownica 4. Rare Ould Times 5. Finnegan`s Wake 6. Magic Slipper Polkas 7. Ridees 6 temps 8. Marathon 9. Hanter-Dro 10. Boht Agus Sona 11. Koło Syrkasyjskie 13. Connaught Man`s Rambler`s / Jig of Slurs / Crossroad Fair Polka 14. "Cantiga De Santa Maria No 100 15. The Wounded Hussard

Agencja Artystyczna Paweł Komolibus 2003

Różni wykonawcy "Festiwal Kultury Celtyckiej - Dowspuda 2002"
Podziel sie ze znajomymi :
wykop.pl

Jest taki osobny gatunek płyt, o których niektórzy mogą powiedziec: "I ja tam byłem...". Zazwyczaj dotyczy to płyt koncertowych, tak jest w moim przypadku z płytą dokumentującą "Dowspudę 2002". Naprawdę wszystko to tam zagrano... to wręcz niesamowite, że te emocje można sobie teraz zabrać do domu.
Płytę z tego festiwalu otwiera świetny "Galician Set" w wykonaniu Piotra Fiedorowicza, Szymona Miśniaka, Michała Żaka i Roberta Siwaka. Trzech pierwszych gentelmanów tworzy też zespół Tredrez Trio, Szymon i Michał współtworzą z innymi muzykami grupę Bal Kuzest, zaś Robert to człowiek znany z zespołu Open Folk. Zarówno początkowy set, jak i utwory "Hanter-Dro" grupy Tredrez i "Koło Syrkasyjskie" Bal Kuzest, to wycieczka w kierunku magicznej muzyki kontynentalnych Celtów. Jazzowe klimaty pojawiające się w aranżacji Bal Kuzest świadczą dobitnie o tym jak chłonna jest współczesna muzyka celtycka, jak doskonale wchodzi w symbioze z innymi gatunkami.
Czeska grupa Dun An Doras dla wielu była objawieniem tego festiwalu. Utwór "Bushmills" przedstawia nam ten czeski zespół jako reprezentantów nurtu "new traditional music" - nowocześnie zagranej, akustycznej muzyki folkowej. Podobnie jest z utworem "Boht Agus Sona", z tym że ten drugi to już granie z większym feelingiem, melodia ta powinna być doskonale znana fanom celtyckiego grania. Wśród porównań zazwyczaj słyszało się takie nazwy, jak Lunasa, czy Kila. Jesli dodam, że w Irlandii są to obecnie zespołu pierwszoligowe, to wszystko powinno być jasne. Czesi zdecydowanie porównywani mogą być tylko do najlepszych.
Open Folk to jedna z najbardziej znanych kapel na scenie folkowej naszego kraju. Na dowspudzkiej składance wykonują dwa utwory - "Czarownica" i "Cantiga De Santa Maria No 100". W obu utworach możemy podziwiać ciekawe brzmienia instrumentów i niesamowity wokal Wandy Laddy. Mimo wielu lat obecności na scenie Open Folk ma wciąż wiele do powiedzenia.
Tomasz Szwed to nie tylko jeden z filarów polskiej sceny country, to również jeden z pierwszych polskich balladzistów, którzy sięgali po folkowe piosenki irlandzkie i brytyjskie. Z towarzyszeniem zaproszonych muzyków z różnych zespołów wykonał on kilka natkich piosenek w Dowspudzie, na płytę trafił utwór Pete St. Johna "Rare Ould Times" - piękna ballada o Dublinie.
"Finnegan`s Wake" to jedna z piosenek, których nie może zabraknąć na żadnej pożadnej pubowej zabawie. Wersja prezentowana przez suwalski Shamrock, to aranżacja dość zbliżona do klasycznych znanych i popularnych wykonań (pobrzmiewają echa Dubliners), wzbogacona o brzmienie perkusji. Zespół przypomina nam tu o muzyce, którą zwykło się nazywać celtyckim rockiem.
Warszawskie Dudy Juliana proponują zestaw tradycyjnych polek. Muzyka zagrana w sposób niemal ortodoksyjny, ale bez naleciałości charakterystycznych dla wiejskich celidh bandów. Warto więc właśnie takich aranżacji posłuchać.
Jean-Luc Thomas, to przesympatyczny gość z Bretanii, grający na drewnianym flecie irlandzkim. Niesamowite nutki udawało mi się z tego fletu wydobywać. Najpierw w "Ridees 6 temps" mamy popisowy bretoński kawałek, zaś na zakończenie płyty otrzymujemy tajemniczy, nieco może nawet mistyczny utwór "The Wounded Hussard" - prawdziwą perełkę fletowego grania.
Warszawska formacja Rimead najpierw zaprasza nas na "Marathon", świetnie rozpędzający się utwór, w którym doskonale grają flet i skrzypce. Szkoda tylko że w tym koncertowym nagraniu utwór ten trochę traci na mocy. Wiązanka "Connaught Man`s Rambler`s / Jig of Slurs / Crossroad Fair Polka" to klimat znany miłośnikom grup Lunasa czy Kila, czyli trochę współcześniej zaaranżowana muzyka tradycyjna. W przypadku Rimead mamy do czynienia z akustycznym składem, co zbliża ten zespół do wspomianego już gatunku "new traditional".
Ula Kapała, przez wielu uważana za pierwszy wokal celtyckiej muzyki w Polsce, prezentuje tu dość trudną sztukę szkockiej mouth music. Muzyka śpiewana do tańca w której głos ludzki imituje partie instrumentalne to naprawdę mistrzowski repertuar. "The Bann Alg Na Caoralch Ulle/Nighan Bhuldh Ruadh" to zestaw dwóch takich pieśni, pierwsze co rzuca sięw uszy to niesamowita dykcja potrzebna do takich piosenek, no i oczywiście głos, który trudno pomylić z jakimkolwiek innym.
Album ten mogłaby zawierać przynajmniej jeszcze jeden krążek, ale takowego nie zawiera. To chyba jego jedyna wada.
Trudno oceniać emocje towarzyszące tej festiwalowej wizytówce. Jeśli jednak zupełnie oderwie się ten album od realów Dowspudy, to wciąż pozostanie on zestawem świetnych utworów, z którymi warto się zapoznać.

Taclem